fbpx
Site Loader

De meest bekende sporten zoals hardlopen, handbal, korfbal, basketbal, volleybal en voetbal hebben een seizoen stop. Dit is vaak een uitgelezen moment om er voor te zorgen dat je oefeningen gaat doen die de zwakke plekken aanpakt.

Bij elke sport, hoe gek dat ook klinkt, komen vaak dezelfde blessures voor. De achterliggende reden hiervoor is dat je (te)veel dezelfde repetities maakt. Oftewel dezelfde beweging heel vaak. Wat daardoor ontstaat is dat bepaalde spieren/spiergroepen beduidend sterker worden. Daar train je vaak ook voor om beter te worden in de sport zelf.

Enkele voorbeelden van veel voorkomende blessures zijn:

– Springersknie
– Peesplaat ontsteking
– Scheenbeenvlies ontsteking (shinsplints)
– Hamstring blessures
– Schouderblessures

Een Personal Trainer is geen fysiotherapeut, echter kan een PT wel helpen met het gezond houden van je lichaam. Een PT kan trainingen creƫren in het buiten seizoen om andere spiergroepen sterker te maken. Hierdoor verklein je de kans op blessures.

Een bijkomend effect waar je misschien nog niet aan gedacht hebt is het volgende….

KRACHT : GEWICHT Ratio

Als je behoorlijk fanatiek met je sport bezig bent is dit super belangrijk.
Bij elke sport heb je een tegenstander. Wanneer jij hetzelfde weegt als de tegenstander maar ben je sterker zal je altijd sneller zijn met sprints. Of je kan hoger springen. Dit kan het verschil maken wanneer je wel of geen balbezit krijgt of de sprint tot aan de finish haalt.

Veel sporters hebben vaak de gedachte dat ze puur alleen voor de sport zelf moeten trainen. In zekere zin is dit ook zo. Met de training voor de sport, train je sportspecifiek. Dit is totaal wat anders dan werken aan de fundering van je lichaam. Met de sportspecifieke training leer je technieken van de sport zelf. Dit is nodig om de beste prestatie te leveren.

Voordat je hier aan een training begint gaan we spiertesten uitvoeren. Hierin gaan we bevestigen of de spieren die naar verwachting zwak zouden zijn dat ook zijn, en in elke mate. Het kan ook zijn dat slechts 1 spier van de spiergroep zwakker is. Nu zul je vast denken, dat valt nog wel mee. Absoluut, alleen naar verloop van tijd zijn de krachten die op je gewrichten komen uit balans en dat veroorzaakt kleine tot grote ongemakken.
Vanuit daar gaan we de zwakke punten aanpakken, en dit uitbouwen tot een complete training.
Stel je hamstrings zijn zwak, dan zal ik geen squats gaan doen omdat je bovenbenen al sterk genoeg zijn. Naar verloop van tijd zal ik deze wel in je programma zetten om algehele kracht te vergroten en zo de KRACHT:GEWICHT Ratio verbeteren voor de beste sportprestatie.

Ik wil graag gebeld worden voor de mogelijkheden…

Post Author: pweurding

Open chat
1
Hallo,
Waar kan ik je mee helpen?
Powered by